Als kind met natuurlijke aanleg en uit een muzikaal gezin werd ik op school vaak gevraagd om voor te lezen en voor te zingen. Op mijn elfde zong ik een eerste Ave Maria bij het huwelijk van mijn oudste zus. Later zong ik in het jongerenkoor en in een band. Toen ik werd aangenomen op het conservatorium, deed ik toch eerst de opleiding voor verpleegkundige A en oriënteerde ik me daarna op de oosterse zienswijzen met betrekking tot ziekte en gezondheid, en gaf een tijd shiatsu-massages.
Op mijn 27e werd de drang tot zingen onontkoombaar, en in de 23 jaar erop kreeg ik achtereenvolgens les van: Eric van Grootel, Nelly van der Spek, Elena Vink, Frank Fritschy en Hanneke Kaasschieter. Ook kreeg ik kort les van Frans Huijts en Francine van der Heijden, en daarna ong. zeven jaar van Paul Triepels.
Tot mijn 36e kreeg ik lessen gebaseerd op de school voor stemonthulling van V. Werbeck-Svärdström, en zong ik mee in het op die school gebaseerde Valborgkoor en het kleinere ensemble Patina in Zeist.
Op mijn 39e behaalde ik deel 1 van de Staatsexamens, en daarna volgde ik deel 2 op de HKA in Arnhem. Inmiddels was ik al begonnen met lesgeven en dirigeren, en naar tevredenheid. Ik zong 2 jaar in Carmina Ludens olv. Hein Vrijdag, en later in het zelf begonnen sextet Zessiebon en in het kwartet dat overbleef.
Solo zong ik als Amor in de opera ‘Orpheus’ van Gluck (’02), het motet ‘Nulla in mundo pax sincera‘ en de sopraanaria ’s van het Gloria van A. Vivaldi (’03), en in het trio Fiori met piano en (alt)viool. Verder zong ik diverse kerstprogramma’s en huisconcerten, passende liederen bij huwelijken en uitvaarten, het Pie Jesu in het Requiem van G. Fauré (’08), een romantisch herfstrecital (’09) en in het voorjaar 2011 het programma Droom en Waarheid. In dec ’12 zong ik Kerstzang Dichtbij, met altviolist en fluitist ook, in dec ’14 Licht op Groen, met cellist. In jan. ’18 wijdden we de nieuwe vleugel in met een romantisch programma. En voor 2024 wordt er een Vogel-programma voorbereid.
Mijn repertoire blijft zich uitbreiden, ook met ‘oud-populaire’ songs, zoals die meer geliefd zijn in programma ’s voor o.a. verzorgingshuizen.